آشنایی با مشخصات و کاربرد انواع وال پست در ساختمان

admin1 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳

افزایش استحکام و دوام دیوارهای سازه‌های فولادی و بتنی یکی از دغدغه‌های اصلی معماران و مهندسان سازه است تا در هنگام بروز حوادثی مانند زمین‌لرزه که تنش‌های کششی و برشی زیادی به دیوارها وارد می‌کنند، بتوان از پایداری سازه تا حد زیادی اطمینان خاطر کسب کرد. لازمه چنین امری، استفاده از وال پست است تا بارهای وارده بر دیوارها را تحمل کرده و از تمرکز تنش بر روی دیوارهای سازه جلوگیری کند. در ادامه به کاربرد و نحوه اجرای انواع وال پست در سازه‌های بتنی و فولادی اشاره خواهیم کرد.

وال پست چیست؟

وال پست که به آن وادار نیز گفته می‌شود مجموعه‌ای از المان‌های غیر سازه‌ای است که بخشی از یک دیوار یا پارتیشن را تشکیل می‌دهد. وظیفه این عضو غیر باربر شامل افزایش مقاومت دیوارها در برابر نیروهای برشی مانند زمین‌لرزه و به حداقل رساندن تخریب‌های احتمالی است. این اجزا از طریق کاهش طول آزاد دیوار و فراهم کردن امکان جابجایی جانبی صلبیت سازه را کاهش داده و منجر به بهبود عملکرد دیوارها در برابر بارهای دینامیکی می‌شوند.

لازم به ذکر است که وادار با ستون تفاوت داشته و برخلاف ستون که یک عضو باربر است، وادار باربر نبوده و نیروی وارده بر آن نباید از 1300 نیوتن تجاوز کند. وادارها معمولاً از نبشی ساخته می‌شوند و بنابراین، میزان تحمل بار نبشی در تعیین استحکام این اجزا بسیار مهم است. ازآنجایی‌که ساخت وادارها از نبشی استفاده می‌شود، به این عملیات نبشی کشی دیوار نیز گفته می شو.د.

کاربرد وادار در سازه

از انواع وادار به‌منظور ساخت میان قاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای مقاوم در برابر زلزله استفاده می‌شود تا با تقسیم بار به بخش‌های مختلف دیوار، از تمرکز بار بر یک نقطه و درنتیجه تخریب آن جلوگیری شود. وال پست در هر دو نوع سازه بتنی و فولادی قابل‌اجرا است و از آن در محل‌هایی مانند تقاطع دیوارهای غیر سازه‌ای، کنار بازشوها و جان‌پناه استفاده می‌شود. هم‌چنین، نگهداری در و پنجره، پرداخت‌کاری داخلی، استفاده در نمای بیرونی ساختمان و عایق‌بندی از دیگر کاربردهای وادار به شمار می‌روند.

انواع وال پست در ساختمان

وال پست‌ها در سازه‌های بتنی و فولادی بر اساس فاصله دهانه و ارتفاع دیوارها طبقه‌بندی می‌شوند که شامل سه نوع مهم عمودی، افقی و ترکیبی هستند.

وال پست قائم یا عمودی

این نوع وال پست در مواردی که دهانه بین دو دیوار بزرگ باشد استفاده می‌شود و به‌صورت قائم و موازی با ستون یا دیگر اجرا قرار می‌گیرد. خود وادارهای عمودی به دو نوع میانی و کناری تقسیم می‌شوند که نوع میانی آن در طول دیوار اجرا می‌شود و نوع کناری آن با فاصله‌ای مشخص در نزدیک اعضای قائم دیگر قرار می‌گیرد. وادار عمودی از روی تیر طبقه پایین به بخش زیرین تیر طبقه بالا در همان دهانه جوش داده می‌شود.

برای اجرای وال پست قائم از میلگرد 10 در فواصل یک متری استفاده می‌شود که این میلگردها به نبشی‌ها جوش داده می‌شوند. در این صورت، رفتار دیوار در هنگام وارد شدن بارهای جانبی یکدست‌تر خواهد بود. نکته قابل‌توجه و کاربردی در هنگام اجرای وال پست قائم، اندازه دهانه آن است که بهتر است به اندازه یک سانتی‌متر از ضخامت دیوار بیشتر در نظر گرفته شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.