وال پست چیست و چه کاربردی دارد؟

admin1 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳

وال پست ساختمان

وال پست که با نام وادار نیز شناخته می‌ شود، با استفاده از کلاف‌ هایی به شکل قائم یا افقی ساخته می شود. این محصول برای افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله و حتی باد مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از وال پست برای اتصال میانقاب‌ های سازه‌ ای و غیر سازه‌ ای به اسکلت ساختمان، استفاده می‌ شود. میانقاب‌ ها، دیواره‌ هایی هستند که بر اساس اتصال یا عدم اتصال آن‌ ها به سازه به دو دسته تقسیم و نام گذاری شده‌ اند.

اساس کار این مقطع فولادی، در واقع همان نبشی کشی ساختمان است. برای اجرای وال پست، در اکثر اوقات از نبشی کشی استفاده می‌ شود. به همین دلیل قیمت نبشی یکی از عوامل تاثیر گذار در هزینه‌ های اجرای وادار است.

استفاده از این محصولات مزایای بسیاری به همراه دارد. کشور ما روی گسل‌ های بسیاری قرار گرفته که وال پست با تقسیم کردن فشار به بخش‌ های مختلف دیوار، می‌ تواند از ریزش دیوار پس از زلزله جلوگیری کند. البته این موضوع به معنی ترک نخوردن و آسیب ندیدن دیوار نیست. بلکه به معنی کاهش آسیب‌ های وارده در اثر زلزله به دیوار شناخته می‌ شود.

وال پست چیست و چه کاربردهایی دارد!

در واقع کاربرد اصلی وال پست در ساخت میانقاب‌ های سازه‌ ای و غیر سازه‌ ای مقاوم به زلزله است. اما از کاربردهای دیگر این محصول می‌ توان به استفاده آنها در نگهداری از در و پنجره، نمای بیرونی، عایق تاسیسات و… اشاره کرد. به این ترتیب بار کمتری به دیوار وارد شده و در هنگام زلزله احتمال پایین افتادن وسایل کمتر خواهد شد.

با توجه به کاربردهای گفته شده، این المان اغلب در میانقاب، تقاطع دیوارهای غیر سازه‌ ای، کنار بازشو و جان‌ پناه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این محصول در اسکلت‌ های فلزی و بتنی نیز قابل اجراست.

در بسیاری از مواقع، دیده شده که وال پست را با میلگرد بستر اشتباه می گیرند. باید بدانید که این دو اصلا یکی نیستند و مهم ترین تفاوت میلگرد بستر و وال پست، نحوه اجرا و نصب هر کدام است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.